Monday, November 3, 2008

Redang Trip Year 2006

Korang suke tak pi laut???? Pi mandi laut ke, buat snorkeling ke, berenang2 ke asalkan ape2 ajelah yang berkaitan ngan laut neh....Ha keluaran kali neh aku nk ceritakan tentang Melancung ke Pulau Redang, Terengganu....Cuti2 Malaysia la kite beb...yeehaaaa yezzzaaaaa. Aku tatau la korang tapi aku mmg giler laut beb... ikutkan maser duk tinggal kat Sepang dulu tiap2 bulan pi PD ke, Bagan Lalang kat Sg Pelik ker...mesti nak pekene ayakk lauttttt sonookkkkk!!

Bulan2 yang paling best nak melancung ke Redang bile yer??? Tentulah selepas monsun season...tapi tengok gak la..sebab cuaca sekarang neh tak mnentu dah kan....Kadang kite sangkakan hujan berlarutan...tetiba panas la plak...Biasanya bulan yang sesuai nak ke Redang neh seperti dari bulan March hingga la bulan Sept sepanjang tahunnn...

Ok berbalik cerita tentang trip aku ke Pulau Redang pulakk. Neh kira trip dah lapuk la neh sebab trip neh dalam tahun 2006. Trip neh anjuran tempat kerja aku la...kira staff trip la (FREE) beb....hehehehe...untung gak kita orang ader
staff trip...selang satu kali setahun la...tahun lepasnye tak ada trip kite orang dinner la...bergilir2. Tapikan daripada dinner...aku prefer trip sebab leh gak la kite tenangkan2 kan fikiran bak kate orang otak yg dah abis di perah nk gak di cuci semula...brain wash bebb.....hehehehe!!

Okeh perjalanan kami bermula dari Kuala Lumpur, waktu malam la kiranya... dalam lebih kurang 7 - 8 jam menaiki bus... tapi tak lar terasa sangat sebab bas yg dipandu waktu malam tuh menyebabkan ramai teman sekerja aku tertidur...melainkan aku pejam celik pejam celik...
Seingat aku mase trip tuh aku kerja hari yg sama...so aku suruh kawan opis aku (sorang jer sebab umah die jauh kat Shah Alam) prepare baju dia siap2, ikut aku balik umah mandi...then ngan suami aku sekali kite bertiga makan la dulu...siap makan kat gerai bawah umah aku...kite orang pun bertolak la ke meeting point...jumpe kat BP Station Cheras tuh...sesampai nyeee nengok2 kite 3 org la yg paling lewat...ehehehheeeeh
eee. Dengan muke selamba aku ngan kawan aku ngan laki aku (die tatau ape2) naik la bus dan membenamkan diri kat kerusi memasing.... Bus tuh kira VIP Coach la beb, beshhhh.....selesa....selesa...cume aku fobia sikit jer bila bas di pandu laju aku cam tak keruan...teringat aku pernah eksiden mase form 5 dulu.....tapi bunyi bus tuh keriang keriukk sepanjang perjalanan apelagi bile kona mauttt tersedut aku..tatotttttt!!!

Bertolak kira dah malam ngan toilet stop beberape kali membawa kami sampai ke Jetty Shahbandar keesokan harinye....ehh sebelum sampai kat jetty tuh abg bas kami berhenti kat gerai2 makan untuk kami bersarapan pagi dulu.....k
ira awal pagi tuh sarapan...dalam 6pagi + mcam tuh la...aku makan nsi lemak ngan air teh tarik ajerrr....kononnnn. Ehh korang2 kalo berkesempatan cam aku neh jgn lupe singgah gerai2 yg ader kat Kuala Terengganu tuh beb...sekali2 seronok makan kat gerai2 kampung neh...nsi lemak die berlemak dalam daun pisang wanggi sekali.....

Kemudian kami semua berkumpul la kat jeti Syahbandar.... Untuk ke Pulau Redang neh biasanya 2 jeti yg menjadi tumpuan ialah Syahbandar ataupun Mer
ang....tapi tengok resort gak la ader resort lain depart dari jeti lain. Lepas membayar fee Taman Laut, ticket di kenekan RM 5.00 dewasa ngan RM 2.50 bagi kanak2, korang kene bayar sebab Taman Laut neh Taman Kehidupan Marin yg di kawal...duit fees neh tak la seberape nak dikirakan ngan keindahan yg bakal korang kecapi bila dah sampai kat Pulau tuh nanti. (Simpan tkt tuh jgn buang mane la tau tetiba die chek lagii kang kene bayar 2x plakk)

Menaiki big boat (cam ferry) leh duk kat atas atau b
awah memakan mase lebih kurang 1jam 45minit.... lenguh gak punggung duk atas ferry tuh beb...tetapi disebabkan angin laut yg sesepoi bahaseee tuh tak la terasee lenguh...memasing posing2 la kat atas ferry tuh....tengok2 foto kami neh...heheheheh. Dalam ferry tuh ramai lagik la pelancung lain...orang tempatan...mat saleh n so on...tapi kiteorang buat dekk cam amacam geng? macam ferry tuh kite orang yg punyeee.... Berjaya PNL berjaya...hahahahah!!! Smpai kat tepi pantai...memasing teruja.....biru bebb laut die biruuuuuuuuu wa cakap luuuu...Punyalah cantik.....subhanallah...cantikkkkk sesangat.....msing2 ngan kamera digital la non digital la duk petik sane petik sini.....ape lagi bergambar la...

Kami tinggal kat Redang Beach Resort...boleh la. Kira
2 kalau korang berduit duk la Laguna ke ape ke..tapi bagi aku la Redang Beach dah cukup baik punyerr.... Ada bilik tidur, ada shower, ada tv gak....nak makan senang....malam ada hiburan, paling besh depan die pantai yg cantikk...tak payah pergi jauh2 depan2 tuhh ajerr....Benar Cerita Ini Adalah Benar Bukan Rekaan Semata2 Percayalah jeng2....

Kenangan Manis Dari PNL Travel Sdn Bhd 2006, Redang Trip....spouses bayar sendiri kay...

No comments: